Buddha BIkes
Bæredygtighed

Buddha Bikes – brugte cykler i kampen mod ressourcespild

Jeg er så heldig at være en del af netværket af seje kvinder ved Sustain Daily, og i maj måned har damerne smidt udfordringen op, at cyklen skal på en tur. Eller mange ture. Og i forlængelse af det, kommer her en historie om ægte cykelentusiasme. Om karma og reinkarnation. Om at minimere sit CO2-fodaftryk og tage hånd om udsatte unge og om, hvordan det hele er forbundet på et lille spot på Nørrebro i København…

Buddha BIkes

Jeg elsker at cykle, og når jeg cykler, er det oftest på ladcyklen, fordi den næsten altid skal læsses med børn eller barn eller bøger eller bleer. Men jeg har fået nyt arbejde, og behovet for at transportere mig selv – bare mig – er blevet større. Min gamle cykel er død og foræret væk, og derfor stod jeg ved maj måneds begyndelse og havde et akut cykelbehov.

Buddha Bikes

I min søgen efter en løsning på mit cykelproblem, faldt jeg over Buddha Bikes. Hos dem kan man købe brugte cykler, der har været en seriøs tur til mekanikeren, og vågner op som en ny, fed, brugt cykel. Det er genbrug, upcycling og bæredygtighed på højt plan. Det er ægte cykelentusiaster, der samtidig har en klar holdning til miljømæssig og social ansvarlighed.

Buddha Bikes

Jeg tog forbi dem på Nørrebro for at finde en cykel til mig selv. Men også for at tale med stifteren Simon. Og ud over at sprede sin gode cykelkarma over mig, og guide mig gennem min cykelkrise, fik jeg også historien bag deres forretningskoncept. Simons svar til mig kom omkring følelsen af en moralsk forpligtigelse til at gøre en forskel – hvis man får muligheden. Om at føle harme over brug-og-smid-væk. Om at puste liv i gamle cykler, og om samtidig at tage hånd om udsatte unge.

Her er et uddrag af vores snak:

Hvad sælger I hos Buddha Bikes?

Det korte svar er istandsatte brugte cykler og reparationsydelser. Den lidt længere version er, at vi sælger en utrolig bæredygtig måde at komme fra a til b på. Dels fordi det kun kræver rugbrød at cykle. Dels fordi istandsættelsen af en brugt cykel har et meget minimalt CO2-fodaftryk, mod gennemsnitligt 223 kg CO2 for at producere en ny.

Hvordan fik i ideen til Buddha Bikes?

Som så mange andre, har jeg altid følt stor harme over brug-og-smid-væk kulturen omkring cykler (og mange andre ting). Danskerne importerer ca. 500.000 cykler hvert eneste år (Danmarks statistik, 2018). Jeg har længe vidst, at de rigtige mekanikere kan redde næsten enhver cykel fra skrotskæbnen. Så på den måde har motivationen til reinkarnering af cykler altid været i mig, i en blanding af harme og bevidstheden om, at det kunne være anderledes.

Askovfonden’s Helle Øbo er dog personen, der for alvor skubbede til mig og tilbød hjælp med at søge opstartsmidler. Når man så pludselig står med muligheden, opstår der også en moralsk forpligtigelse. Fordi hvilket menneske er man, hvis man kan skabe et stort stykke positiv klimaforandring, og ikke gør det? Mennesket er belastende for kloden og dermed hinanden, ved sin blotte eksistens. Det lyder frygteligt moraliserende at sige højt, men for mig var det svært at komme udenom. Men når alt det er sagt, trak det også meget, at vi pludselig stod med muligheden for at skabe drømmearbejdspladsen.

Buddha BIkes

Hvad er din/jeres baggrund?

Jeg er egentligt en midtjysk bonderøv der kom på CBS og hurtigt lærte, at dyre biler og rigmandsghettoer ikke var drømmen. Tilfældigheder ville, at jeg endte i cykelbranchen, og her mødte jeg en masse ligesindede. Så i dag er vi et stort hold af ligesindede, der insisterer på, at arbejdslivet skal være sjovt, produktivt og skal bidrage til omverdenen.

På hvilken måde tager i hånd om udsatte unge?

Vi har reserveret vores lærlingepladser til de unge, der har allermest brug for det. Vores upædagogiske tilgang bygger på, at mange såkaldt udsatte ikke er så anderledes, som vi gør dem til, når vi sætter dem i begrebskasser og parkerer dem i samfundets udenforskab. Vi behandler såkaldt udsatte helt almindeligt. Vi lærer konstant noget, og kan på ingen måde prale af noget guldæg af en metode. Men indtil videre kan vi se, at når man ikke blot fortæller en såkaldt udsat at vedkommende er “god nok”, men også giver lige løn og vilkår, så sker der noget. Det gælder jo også lige krav, så alle lærer noget om hinandens grænser. Vi modtager ingen “udsat” støtte, da vi så netop ville have svært ved at give disse individer ligesindet respekt. Vi sætter os ind i folks situationer og diagnoser alt efter situationen, men på samme menneskelige og almindelige facon, som rare mennesker almindeligt vil udvise hinanden. Det er en stående joke, at den eneste forskel er, at nogle af os blot ikke er blevet diagnosticeret. Et gran af sandhed, et gran af nedbrydende humor og nok meget afslørende for den tilgang, vi arbejder med.

Buddha BIkes
Hvorfor sælger i ikke bare nye cykler?

Forretninger der sælger nye cykler, ender hurtigt med netop med at være lige det – en forretning og en butik, og i mindre grad et værksted. Den model fordrer, at man skal maksimere, hvor meget man kan lange over disken. Udover at være en miljøkatastrofe skal man med den metode også konkurrere med både supermarkeder og internetbutikker, og man taber således hurtigt. Den realitet, samt en kærlighed til rigtigt håndværk blandet med en harme over brug-og-smid-væk kulturen danner årsagen til, at vi skal have en rigtig god grund til at sælge nogen en ny cykel.

Buddha Bikes

Hvad er forskellen på at købe en brugt cykel i Den blå avis og hos jer?

Det afhænger af øjnene der ser, men vores typiske kunde sætter stor pris på, at cyklerne er istandsat professionelt af dygtige folk, og den sikkerhed som reklamationsretten giver. I mine øjne er rådgivningen endnu vigtigere. Det er meget normalt, at vi overbeviser vores kunder om at købe noget andet, end de først kiggede efter, fordi deres transportbehov og kropsbygning ikke matcher det, som de først troede, var det rigtige. Det, at der bliver betalt skat og moms, at der gives en rigtig kvittering, og at man ikke skal være nervøs for om cyklen er stjålet, har nok også noget at skulle have sagt.

Hvordan kombineres bæredygtighed med cykelentusiasme?

Vores cykelentusiasme hænger meget sammen med det mekaniske håndværk. Glæden ved at skabe og reparere, at få noget til at virke ved egen kraft og kundskab. Fabrikation og materialefremstilling er en af de største miljøsyndere, og på den måde er der en lige linie mellem evnen til at arbejde med eksisterende materialer og CO2 besparelser. Et andet aspekt er nok at finde i kommunikation og markedsføring – jo bedre vi kan kommunikere vores egen kærlighed til cykler og håndværket, desto flere kan vi overbevise om at købe brugt i stedet for nyt. Og jo mere entusiastisk vi forsøger at give cyklisterne noget der er billigt og i høj kvalitet, desto højere succes har vi nok med det. 

Buddha BIkes

Kan det betale sig for jer at istandsætte gamle cykler?

Vi har lige haft 3 års fødselsdag, så det er lige tidligt nok at sige ja. Men vi får da alle brød på bordet. Kigger man på vores udvikling og forudsætninger, så tror jeg faktisk vi kan prale af et ganske sundt forretningskoncept. Det ligner altså, at man fint kan leve af at lave og sælge bæredygtige produkter og ydelser.

Buddha BIkes

Hvad betyder din cykel for dig?

Mine egne cykler giver mig først og fremmest frihed til hurtigt at komme hvorhen jeg nu vil. Lige med undtagelse af familiebesøg i jylland.. Næstefter er en god cykel en sikker kilde til smil og køreglæde – på selv de sureste dage. Det har reddet mange dage! Jeg elsker at køre steder hen, jeg ikke kender. I en verden af systemer, rutiner og store krav er det simpelthen så befriende at cykle xx kilometer i en given retning. Og så bare se, hvad man nu møder…

Tilbage til mit cykelindkøb

Ja – Simon er ret overbevisende. Der er god karma ved Buddha Bikes. Der er tanke bag handlingerne. Og alt imens at jeg blev overdænget med god karma, fik jeg også gode råd i min søgen efter en ny cykel. Vi tog udgangspunkt i, hvad jeg troede jeg havde brug for. Jeg testede den ene cykel efter den anden på vejene udenfor butikken. Efter hver tur sporede de garvede drenge fra Buddha Bikes mig mere og mere ind på, hvad der er den fedeste cykel for mig.

Og voila – jeg fandt et gult lyn. Det meste af cyklen er brugt. Nogle dele er repareret. Ødelagte dele er skiftet ud til nye. Det er en anden slags cykel, end den jeg troede, jeg skulle have, da jeg kom. Men billigere og bedre. Og den kører som en drøm – op og ned af bakkerne i det nordsjællandske landskab!

Jeg er ikke ret vild med at shoppe. Jeg synes faktisk, det er lidt irriterende og vil ofte egentligt helst bare have det overstået. Men når nu det skal være, så er det en god følelse at købe noget af nogle, der ved hvad de snakker om, at få meget for sine penge. Få sit behov opfyldt og samtidig kunne pudse sin klimamæssige samvittighed af og støtte et godt socialt formål.

Af sted med mig. Jeg skal ud og cykle i det gode vejr!

Kender du andre seje koncepter, som Buddha Bikes, der gør en dyd ud af miljømæssig og social bæredygtighed? Fortæl mig om dem i kommentarfeltet.

Billedet af Simon har jeg taget. Alle andre fotos er taget af Jeppe Bøje Nielsen.

Du kan følge Breddam18 på Instagram eller Bloglovin

You Might Also Like...

1 Comment

Leave a Reply